top of page

Film-review: All That I Love

De tekst-posts die ik hier zal plaatsen zullen van verschillende aard zijn. Enkele vormen zijn bijvoorbeeld een fictief verhaal, welke eveneens verscheidene stijlen kan hebben, een niet fictief stuk dat meer richting een column/opinie-stuk neigt en een review zijn, zoals deze film-review. Metal-reviews zullen hier niet verschijnen, maar daarvoor ben je uiteraard van harte welkom op DutchMetalManiac.

Als eerste tekst-post dus een film-review, welke ik inmiddels alweer een hele tijd geleden heb geschreven.

All That I Love (vertaald van het Poolse ‘Wszystko, co kocham’) is een film van de Poolse regisseur Jacek Borcuch. De film zat in de selectie voor het Sundance Festival 2010, het International Film Festival Rotterdam 2010 en voor de Academy Awards 2011, maar is nergens genomineerd voor een prijs.

De film speelt zich af in het Polen van 1981. Polen was in die tijd bezet door de Russen en er waren veel demonstraties en stakingen tegen de Russen van de vakbond Solidariteit. De film volgt 4 jongens die samen een punkband hebben. Zoals je misschien wel weet uiten de teksten van punkmuziek vaak kritiek over de maatschappij en over de problemen die er op dat moment spelen. De vier jongens willen graag met hun band naar een muziekfestival en hebben daarvoor een demo opgenomen. Janek (gespeeld door Mateusz Kościukiewicz) ontmoet op een gegeven moment een meisje, genaamd Basia (gespeeld door Olga Frycz). Basia’s vader is een belangrijk persoon bij de vakbond Solidariteit, terwijl Janeks vader een functie voor de Russen heeft. Daardoor vind Basia’s vader dat Basia Janek niet meer mag zien. Dit blijven ze toch doen en ze beginnen elkaar leuk te vinden. Op een gegeven moment wordt Basia’s vader opgepakt en wil Basia Janek niet meer zien. Het eindconcert van de school nadert en het is de punkband gelukt om op te mogen treden op dat concert. Per ongeluk komt de demo van de band in handen van de Russen. De Russen zorgen er vervolgens voor dat de band niet door de censuur heen komt en dus niet mag optreden op het eindconcert. De band gaat alsnog het podium op en gaat, geheel in de stijl van punk, gewoon hun eigen weg. Later wordt er gesproken van de grootste manifestatie tegen de Russen.

Ik vond het een goede film, omdat ik vind dat de problemen van Janek bij hem thuis, de problemen tussen Janek en Basia en het hebben van een punkband in een bezet land zeer goed weergegeven zijn en je meteen doorkrijgt dat het leven in een bezet Polen behoorlijk hard was. Je ziet goed dat de gevoelens van Janek echt komen vanuit de moeilijkheden die hij allemaal meemaakt. Dit wordt goed zichtbaar wanneer je hem ziet zingen op het eindconcert.

De DVD-release is niet zo bijzonder. Het geluid is niet zelf in te stellen, het enige geluidsspoor wat er namelijk op staat is de Pools gesproken Dolby Digital 2.0. Ik vind het wel goed dat de film gewoon in zijn oorspronkelijke taal is, maar er had van mij toch wel Dolby Digital 5.1 op mogen staan, vooral ook om het geluid van de punkmuziek beter door te laten dringen. Verder staat er Nederlandse en Franse ondertiteling op. Qua extra’s is het niet zo bijzonder, namelijk alleen de trailers van 3 andere films van dezelfde distributeur.

Recente blogposts

Alles weergeven

Verhaal: Amira

Hier opnieuw een verhaal, ditmaal een die ik heb geschreven als huiswerkopdracht voor een schrijfcursus. Na de dienst in de moskee stapt Amira op haar fiets, ze moet snel fietsen want het eten staat v

bottom of page